Litteratur, film, musik, opgaver, forløb, baggrundstof og webværktøjer: Materialet er righoldigt, men nemt at bruge

Her får du et overblik over, hvad materialet består af: elevbogen, lærervejledningen, app’en og hjemmesidens tre universer. 

Du kan selv plukke frit i elementerne – men de er også struktureret i enkle forløb.

Der er masser for eleverne at opleve og lære.

Undervisningsmaterialet er tilrettelagt som fire fagforløb med varierede opgavetyper. De er gennemarbejdede, så de er lige klar til brug, men de er også nemme at skalere op og ned efter behov. Brug dem til et tema i et enkelt eller to fag – eller til en eller flere hele emneuger.

Gennemgående lægger opgaverne op til, at eleverne selv skal undersøge, observere, danne hypoteser og formidle stof på det niveau, de befinder sig på. Med eller uden IT. Der er lagt vægt på en høj faglighed og på at elevernes arbejde understøtter relevante kompetencer og målpar i Forenklede Fælles Mål.

Materialet rummer også mange kreative opgaver, aktiviteter, forsøg og fagligt relateret bevægelse – plus læsetræning på flere niveauer.

I centrum står Lise Bidstrups spændende fortælling og fabler i elevbogen, men det er også fuldt muligt at bruge en del af opgaverne uden at læse elevbogen, f.eks. hvis man laver et forløb i Natur/teknologi alene. Også mange af de øvrige fagopgaver handler om væsentlige, generelle temaer fra bogens univers og fra Burkina Faso – og de kan derfor godt bruges, selv om eleverne ikke har læst bogen. Men bogen skaber helhed, fordybelse og styrket identifikation for eleverne.

Passer til faglige mål og kravet om evaluering i dit fag

I år er der mange flere opgaver og flere film og mere materiale end nogensinde. Vi har for første gang fire fagforløb. Og så har vi et helt nyt web-værktøj, Børnenes Egen U-landskalender. Alt materiale er tilrettelagt, så det er let at planlægge og evaluere – uanset om du sammenstiller dit eget forløb eller følger et af de fire fagforløb.

  • Læringsmål og tegn på læring: Som hjælp til din egen evaluering af klassens udbytte giver vi inspiration til, hvordan du kan formulere relevante læringsmål og tegn på læring for hver enkelt aktivitet i materialet. Du finder forslaget inde på hvert opgaveark. 
  • Nemmere overblik over kompetencer og målpar: På hvert opgaveark kan du nu også se, hvilke kompetence-områder og målpar denne opgave særligt understøtter. Desuden har vi lavet et skema, der giver dig det samlede overblik over hele materialet: Det viser alle de målpar, der understøttes for dit fag – og hvilke af opgaverne, der primært gør det. Se det i lærervejledningen.

De største nyheder i 2017:

  • Børnenes Egen U-landskalender: Et nyudviklet web-værktøj, hvor eleverne producerer deres egen flotte kalender  – og samtidig kommer på en spændende research-rejse til Burkina Faso. 
  • Forløb om kommunikation: Et nyudviklet dansk-forløb, der leder op til arbejdet med Børnenes Egen U-landskalender ved at lade eleverne arbejde med en række centrale kommunikations-kompetencer, som de skal bruge i deres egen produktion.
  • Guldets børn: Kom tæt på tre børn fra forskellige guldmine-områder i Burkina Faso. Med film, opgaver og en særlig sektion på hjemmesiden, kan I møde Elisa, Ollo og Fadila og være med i deres hverdag.
  • Årets sang: Start dagen med en dans. Årets sang hedder ”Hvis du åbner dit hjerte” og er indspillet af den danske gruppe Kutimangoes i Burkina Faso. Thomas Buttenschøn synger et vers på dansk. 
  • 31 nye opgaveark med stor variation: Få inspiration til bevægelse, refleksion, research, forsøg og elevproduktion .Brug opgave-arkene enkeltvis eller som led i et af de fire forløb. Opgaverne omfatter både Dansk, Natur/teknologi, Matematik, Billedkunst, Håndværk og design, Idræt, Madkundskab og Musik.
  • Matematik: For første gang har vi i år opgaveark henvendt direkte til brug i Matematik. 
  • Sebastian Klein og Sally og Selma. I år har DR sendt Sebastian Klein af sted for at lede efter nogle af verdens vildeste dyr. Og i serien Selma og Sally følger vi to danske piger, der netop er flyttet til hovedstaden Ouagadougou, fordi deres mor er ambassadør. Nu skal de lære et helt nyt land at kende. 

Elevbogen - fikton og virkelighed af Lise Bidstrup

Elevbogen er materialets tematiske omdrejningspunkt. Du kan godt bruge opgaver og andre dele af materialet uden elevbogen, men den er god som rød tråd eller som intro til et forløb.

Årets nye fortælling, Guldets forbandelse, er af Lise Bidstrup: Mange steder i Burkina Faso graver folk efter guld. Det gør Drissas far og storebror også. De graver efter guld for at skaffe penge til familien, så de kan købe mad og sende Drissa i skole. Men en dag sker der en frygtelig ulykke, og pludselig føler Drissa ikke længere, at han kan gå i skole. Han synes, han skal tjene penge i guldminen. Samtidig begynder han at få sære drømme. Drømme om en maskeklædt antilope, der forfølger ham; også når han er vågen. Drømmene bliver stærkere og stærkere, og de tvinger Drissa til at finde ud af, hvad han skal gøre med sit liv.

Bogen rummer desuden tre sjove læselet-fabler, som Lise Bidstrup indsamlede i Burkina Faso og her genfortæller. Desuden faktastof i form af billedtekster, bokse og temasider, som kan bruges i arbejdet med opgaver. Bogen er illustreret med flotte fotos af fotografen Jeppe Gudmundsen-Holmgreen og med fabulerende tegninger af Line Malling Schmidt.

Bogen er på 64 sider med stor skrift. Teksterne har varierende længde og lix, og på hjemmesiden kan svage læsere få læsestøtte til fortællingen og fablerne med onlinebøger, der har både tekst og oplæsning. 

Klik for at bladre i bogen

 Få læst højt af Peter Mygind

Hvis du vil bruge Guldets forbandelse og de tre fabler fra elevbogen som ren lydbog (f.eks. til afspilning i klassen), ligger de her under Lydbøger. Historierne bliver læst højt af skuespilleren Peter Mygind.

Gå til lydbøger

Inde på siden Opdag Burkina Faso ligger historien og fablerne også som digitale medlæsnings-bøger. På den måde kan eleverne læsetræne ved at se teksten side for side – og få siden læst højt.

Lærervejledningen – komplet og overskuelig

Lærervejledningen giver et hurtigt og praktisk overblik, så du er rustet til at tilrettelægge et spændende undervisningsforløb. Køber du et klassesæt, får du den som trykt bog i stort format på 44 sider, men den kan også læses som PDF på hjemmesiden. Den rummer bl.a.:

  • Stor fakta-sektion med introduktion til kulturen, historien, naturen, dyrene og hverdagslivet i Burkina Faso. De mange fotos i denne sektion lægger vi også til dig i lærernes billedbank på hjemmesiden, så du kan vise dem på den elektroniske tavle, mens du fortæller.
  • Konkrete og detaljerede forslag til de tre undervisningsforløb.
  • Vejledning til, hvordan du kan bruge opgaverne, aktiviteterne og materialets forskellige dele.
  • Nem vejledning til web-værktøjerne til fotohistorier og Børnenes Egen U-landskalender.
  • Overblik over trinmål og kompetencer, der tilgodeses i hvert fag og på hvert klassetrin.
Klik for at bladre i bogen

Hjemmeside og iPad-app: Læring, sjov og materialer

Elev-univers og iPad-app

Elev-universet her på hjemmesiden (inde under "Skole") og iPad-app'en rummer det samme og fungerer helt ens. Her skal eleverne logge ind med UNI-Login, og nu kan de researche og løse opgaver i to skræddersyede web-værktøjer. Fælles for begge værktøjerne er, at eleverne bliver sendt på en faglig opdagelse i tematiske, interaktive panoramaer, hvor de gennem billeder og faktatekster oplever meget forskellige sider af Burkina Faso. De oplever bl.a. guldminen, livet på landet og omkring floden, storbyen Ouagadougou, hverdagen i slummen, markedet, husdyrene og de vilde dyr.

De mindre børn guides til at formidle deres viden i fotohistorier med billeder, tekst og lyd ud fra opgaveemner til dansk, natur/teknologi og tværfagligt.

De større børn skal skabe en virtuel lågekalender med Børnenes Egen U-landskalender, der sendes til en målgruppe, som I selv vælger.

Begge værktøjer er komplette og nemme – og alt elevernes arbejde gemmes automatisk og løbende. 

Lærer-universet – med materialer:
Rummer en række materialer til lærerne.

  • Opgavebank med opgaver og aktiviteter på PDF, der er lige til at printe.
  • Filmbank med alle materialets film samlet, også dem fra DR. 
  • Billedbank med fotos fra lærervejledningen, elevbogen og hjemmesidens billedserier. De er samlet i tematiske pakker, der er lige til at vise eller downloade. 
  • Baggrund og vejledning.

Børne-universet – med spændende baggrund:
Denne sektion er åben for alle børn, men indholdet er tilrettelagt, så eleverne kan bruge det til ekstra research eller til underholdning.

  • På siden ”Opdag Burkina Faso” høster eleverne på en sjov måde indtryk om landet på egen hånd – gennem film, billedserier med tekster, quizzer, infografikker og små faktabøger. 
  • På siden ”Guldets børn” kommer eleverne tæt på tre børn fra Burkina Faso (se ovenfor).
  • På siden ”Ultra” finder eleverne 12 DR-film fra Burkina Faso med Sebastian Klein og Selma og Sally. I ”Sebastian og Afrikas vilde dyr” er vi med Sebastian Klein på opdagerfærd i Burkina Faso. Og i serien Selma og Sally følger vi to danske piger, der netop er flyttet til hovedstaden Ouagadougou, fordi deres mor er ambassadør. Nu skal de lære et helt nyt land at kende.

Ud over filmene fra DR rummer materialet en hel række små film, der er skabt specielt til materialets fagaktiviteter af Danidas researchteam og af Oxfam Ibis.

 

Fagkonsulent
Jeppe Bundsgaard:

Dette undervisningsmateriale er et godt eksempel på, hvordan inddragelse af et opgave-univers på computeren kan give eleverne en mere indlevende oplevelse og samtidig støtte fagligt relevante aktiviteter. Eleverne kommer i kraft af elevbogens levende og gennemillustrerede fortælling og dens faktuelle tekster med helt ud i en meget anderledes hverdag og får lejlighed til at opleve, at ikke alle børn lever et liv, som de selv gør.

De tilknyttede forløb støtter læreren og eleverne i at arbejde fagligt kvalificeret med de berørte emner. De tre forløb er tilrettelagt efter inspiration fra Teaching-Learning Cycle og inquiry based science education, så børnene skiftevis arbejder analytisk og produktivt og herigennem udvikler et fagsprog til at tale om det, de arbejder med i materialet. 

Forløb om kommunikation: Et nyudviklet dansk-forløb, der leder op til arbejdet med Børnenes Egen U-landskalender ved at lade eleverne arbejde med en række centrale kommunikations-kompetencer, som de skal bruge i deres egen produktion.