Få kroppen og sanserne med i undervisningen

Også i år er der masser af sjove muligheder for at tilføje musik, dans, lege, mad og praktiske og kreative opgaver til dit undervisningsforløb.

U-landskalenderens materiale om Burkina Faso rummer også en række forslag til at udbygge din undervisning med aktivitet, bevægelse og kreativitet - som alle sammen har et fagligt indhold og kobler til temaerne i årets materiale. Alle disse aktiviteter er beskrevet med god instruktion i opgavearkene i Opgavebanken.

Men oven i rummer mange af de øvrige fagopgaver til Dansk, N/T og Matematik også praktiske aktiviteter, hvor eleverne skal udføre eksperimenter eller skal skaffe sig ny viden for at skabe et produkt.

Her kan du se eksempler på de mere rent praktisk-musiske opgaver, lege og bevægelse:

Bevægelse og leg

21 Kapan

Der er masser af mulighed for bevægelse, som er fagligt relevant – dans, sang, spil og lege. I opgaveark 20 får du syv forskellige sjove lege og spil fra Burkina Faso – nogle bliver endda præsenteret af de burkinske børn selv i de tilhørende film.  I opgaveark 21 finder du fire lege og aktiviteter, der handler om Burkina Faso.

Opgaveark 25 er inspireret af en lille musikskole i Ouagadougou ved navn Atelier Silmandé. Her kan børn og unge fra hele landet lære om burkinsk kunst og kultur. På opgavearket (og de tilhørende film) kan I lære at synge sangen ”Silmigua” og danse bouanda bouanda. For de særligt musikalske er der også andenstemmer og djembe-rytmer!

Årets sang med The KutiMangoes og Thomas Buttenschøn

Buttenschoen

Start dagen med en sang og en dans. Det danske band The KutiMangoes har lavet årets sang til U-landskalenderen. Tolma er en traditionel børnesang fra Burkina Faso, som har fået et dansk vers og titlen ”Hvis du åbner dit hjerte”. Bandet har indspillet den i Ouagadougou med burkinske musikere. Sangeren Patrick Kabré synger det burkinske vers og Thomas Buttenschøn synger det danske vers. I opgavearket kan du finde tekst, oversættelse og forslag til samtale om sangen og musikvideoen.
Se Filmbanken og opgaveark 6.

Spil læseteater

De Hellige Krokodiller

Læseteater er en god måde at få eleverne til at arbejde med både læsning, oplæsning, udtale – og eventuelt også deres krop. I læseteater øver man sig i at læse en tekst dramatisk op for et publikum. De tre fabler i elevbogen egner sig godt til at lave læseteater over. Du får et forslag til, hvordan to af de tre fabler fra elevbogen kan omskrives til læseteater.
Se opgaveark 4

Mad og drikke

 D5q0726

Oplev smagene og duftene fra Burkina Faso sammen med dine elever. I opgaveark 19 finder du simple og lækre opskrifter – med ingredienser, der er nemme at få fat i. Nogle af opskrifterne er oplagte at lave med børnene selv – og de er måske også sjove at servere ved en lille fest for forældrene som afslutning på forløbet.

Arbejd i hånden

Maskeskabelon

Håndværk spiller en stor rolle i Burkina Faso. Se, hvordan I kan lave flotte postkort (f.eks. julekort) med burkinske motiver. I kan også farvelægge jeres egne, traditionelle masker. Se opgaveark 15 og opgaveark 16. Prøv også at lave en traditionel ”butiblé-figur” i ler og perlesmykker med burkinske farver. Se opgaveark 17 og opgaveark 18. I opgaveark 23 får eleverne ideer til at designe et brætspil, hvor det gælder om at få to børn i skole - og undgå forhindringerne! Og i opgaveark 31 lærer eleverne om FN’s Børnekonvention, samtidig med at de laver en rumlig collage.

 

Butiblé figurer